انتقال مورد اجاره به غیر

 

 

 

متن پرسش :

خانم( الف )منزل خود را از طریق بنگاه معاملاتی (ب ) با دریافت ده میلیون ریال ودیعه و ماهی سیصد هزار تومان اجاره بها به مدت یک سال به آقای (ج ) اجاره می دهد. پس از گذشت سه ماه اقای (ج ) یعنی مستأجر که به اتهام صدور چک های بلامحل متواری شده بود به بنگاه دیگری مراجعه و خود را ( ه ) و مالک معرفی و کلید منزل را برای اجاره به غیر به بنگاه می سپارد. کارمند بنگاه در غیاب مدیر بنگاه منزل را با تنظیم اجاره نامه و اخذ چهل میلیون ریال ودیعه و ماهی دویست هزار تومان به مدت یک سال به آقای (د) اجاره می دهد و مدیر بنگاه نیز پس از بازگشت از مسافرت ذیل اجاره نامه را امضاء می کند . خانم (الف )به دلیل عدم پرداخت اجاره سه ماهه از طرف آقای (ج ) برای دریافت اجاره های عقب افتاده مراجعه می کند و با وضع مذکور مواجه می شود. با این اوصاف ، آیا اولاً ؛( الف ) در اجرای قانون روابط مؤجر و مستأجر سال 1376 می تواند از مراجع قضائی درخواست تخلیه نماید؟ در صورت مثبت بودن ؛ دعوی به طرفیت چه شخص یا اشخاصی باید اقامه شود ؟ ثانیاً ؛ ایا عملکرد آقای ( ج ) جرم بوده است ؟ ثالثاً؛ آیا کارمند و مدیر بنگاه قابل تعقیب کیفری می باشند ؟ در صورت مثبت بودن تحت چه عنوانی ؟

متن پاسخ :

نظر به اینکه موجر در صورت انقضای مدت اجاره می تواند تخلیه عین مستأجره را تقاضا کند؛ و در فرض سئوال مدت اجاره منقضی نشده است؛ در صورتی که حق واگذاری مورد اجاره از مستأجر سلب شده باشد؛ مالک می تواند دادخواست فسخ اجاره را به استناد شرائط مندرج در قرارداد و تخلف از آن شرائط ( شرط پرداخت اجاره ها یا عدم انتقال به غیر ) و تخلیه به طرفیت مستأجر طرح و اقامه نماید.

در این فرض چون حق انتقال به غیر از مستأجر سلب شده بوده ؛ ضرورتی ندارد دعوی به طرفیت مستأجر دوم (د)مطرح شود. عملکرد مستأجر با توجه به نداشتن حق واگذاری ؛ و معرفی خود به عنوان مالک عین ، و گرفتن ودیعه بیش از ودیعه خود ، و برای مدتی بیشتر از باقی مانده مدت اولیه با شکایت مستأجر دوم ( د ) می تواند از مصادیق کلاهبرداری باشد. بنگاه دار در صورت نداشتن سوء نیت از این نظر که بدون احراز سمت و مالکیت ؛ مبادرت به تنظیم قرارداد نموده چه از نظر مسئولیت مدنی و چه از نظر صنفی و تخلف از نظامات اداری دارای مسئولیت است . (نظریه کمیسیون نشست قضائی )موفق باشید.نحوه تنظیم و نمونه دادخواست مربوط به مورد فوق را می توانید در قسمت« دادخواست حقوقی» ملاحظه نمائید.